29 lokakuuta, 2015

Näyttelijän käsikirja 5

Tiedostamaton päämäärä

Näyttelijän tiedostamaton on näytellä hyvin, osata rooli, jne.
Roolihahmon tiedostamaton päämäärä ei saa kadota:
Jos vastanäyttelijälläsi on vaikkapa repliikki:  -"Saat anteeksi"...  
Jos sait yhtäkkiä anteeksi, päämäärä on vaarassa kadota... saata kohtaus loppuun... katso silmiin, saitko todella anteeksi... tai jos sittenkin sait, jatka vaikka kiittelemällä ja vakuuttelemalla ettet koskaan enää... (tekstin puitteissa)

Vastus, eli ongelma (usein vastanäyttelijän päämäärä) on juuri se mikä tekee kohtauksesta mielenkiintoisen. 
Asiat eivät vain ratkea, vaan jos vastusta ei ole, löydä jostain sellainen: avain putoaa, äh, jotain unohtui, eikä sittenkään...

Prosessi, eli miten ongelmaa eri tavoin ratkaistaan on kohtauksen varsinainen sisältö. Ei ole ollenkaan niin kiire pois lavalta, kun  pitää saada ensin asiat hoidettua loppuun, kun tässä on vielä tämä asia kesken...

Etsi siis näyteltävää toimintaa

Toiminta näyttämöllä on 1) fyysinen (kineettinen) teko: (älä 'ole jotain' vaan tee jotain)
Sinua ehkä pyydetään tekemään jotakin, tai teet jotakin omasta aloitteestasi...

2) Fakta (objektiivinen) kuuluu taustakertomukseen 
(ei tarvitse koristella selityksillä kuten "kamala tyyppi")
 - Hän aina löysyttää säilykepurkin kannetkin vaimolleen valmiiksi ja viikkaa muovipussit pieniksi paketeiksi. 
 - Hän kaatoi tuopin kaljaa toisen päähän...  

3) Tee siitä (aktiivinen) toiminta verbi:
Taivuttele, syytä, emmi, ano, rankaise, kiusoittele, vähättele, valita, vakuuta, flirttaa...
Emotionaalinen verbi sisältää usein riskin.
Verbi voi purkautua osiksi, joista saa sekvenssin:

Huolestunut huomaa, jännittyy, kauhistuu ja oivaltaa, sitten suuttuu ja syyttää...
Vihainen havaitsee, raivostuu, empii, tyynnyttelee itseään, rankaisee, taivuttelee, vakuuttaa...
Huvittunut oivaltaa, hihittää, räjähtää nauruun, hymyilee, vähättelee, pelleilee...
Surullinen ruikuttaa, valittaa, syyttää, kerjää, ulvoo, kokoaa itsensä...
Rentoutunut laulaa, hyräilee, viettelee, flirttaa, viettelee, hurmaa, jammailee...

4) Luo henkilökohtainen ja salainen mielikuva (joka vetoaa aisteihin), 
se lisää yksityiskohtaisuutta staattisempaan toimintaan.
 - Katso vastanäyttelijää kuin kuollutta ihmistä. ( Jos siis olet katsonut... )
 - Esittäkää hellyys kuin liikesopimusneuvottelu. ( Jos olet ollut sellaisessa... )
 - Tappelu, joka on kuin puumiekoilla käytävä taistelu lastennäytelmässä, jne...

Lähde: Näyttelijän ohjaaminen (Judith Weston)